Abstract
Unlike other religious arts, Islamic art ‒ despite its avoidance of three-dimensional images ‒ has not been devoted to the service of religion or the narration of religious stories or stories of prophets and wars. Rather, this art’s visual discourse and texts have centered on the expression of spiritual, contemplative, and social messages condensed in the pure language of form and the semiotics of the inward, including the architectural, the abstract, and the decorative. The unique aspect of this art on the levels of form and content may lie in the way it combines the sacred and the profane in Muslim’s daily lives and affairs. There is an urgent need to develop an artistic sociology specific to Islamic art that emerges from a profound understanding of the true religion. To this end, this study extracts visual components with social dimensions which can provide the nascent science with a socio-visual vocabulary that can enrich subsequent studies that seek to identify clear and specific foundations and rules for this discipline in the future. To achieve the aforementioned objectives, this article is divided into two main sections. The first section, which is theoretical and focuses on overarching aims and origins, discusses the concerns of Islamic thought, specifically those related to the social role of Islamic visual art. The second section, which is practical, aims to reveal the social connotations and messages that Islamic art has employed in some of its visual, architectural, and decorative abstract components.
References
البلوش، محمد سعيد (2003). زخارف الحرف اليدوية في العالم الإسلامي، اسطنبول: مركز الأبحاث للتاريخ والفنون والثقافة الإسلامية.
الجريسي، خالد بن عبد الرحمن (1427ﻫ). الفن: الواقع والمأمول، الرياض: مؤسسة الجريسي للتوزيع والإعلان.
خادمي، نور الدين (2001). علم المقاصد الشرعية، ط3، الرياض: مكتبة العبيكان.
خير، مصطفى عبده محمد (2009). الحرية والتجربة الجمالية، الخرطوم: مركز التنوير المعرفي.
الشامي، صالح أحمد (1986). الظاهرة الجمالية في الإسلام، بيروت- دمشق: المكتب الإسلامي.
عصفور، مازن (2019). "سيميولوجيا الفن الإسلامي: مقاربة تحليلية للدوال البَصَرية ودلالاتها الرمزية"، مجلَّة إسلامية المعرفة، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، السنة25، عدد98.
العقاد، محمود عباس (1970). الفلسفة القرآنية، القاهرة: دار الهلال.
الغزالي، محمد (2004). إحياء علوم الدين، بيروت: دار ومكتبة الهلال، ج2.
الفاروقي، إسماعيل (1988). أطلس الحضارة الإسلامية، ترجمة: عبد الواحد لؤلؤة، مراجعة: رياض نور الله، هرندن- الرياض: المعهد العالمي للفكر الإسلامي، مكتبة العبيكان.
الفاروقي، إسماعيل (2016). التوحيد: مضامينه في الفكر والحياة، ترجمة: السيد عمر، هرندن: المعهد العالمي للفكر الإسلامي.
القطاونة، محمد بن عبد الحميد (2016). "التناغم بين الفن وروح الإسلام في الفكر الإسلامي: دراسة مقارنة بالعقائد والفلسفات"، ضمن كتاب: الفن في الفكر الإسلامي: رؤية معرفية ومنهجية، تحرير: رائد عكاشة، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، ج2.
قطب، محمد (1983). منهج الفن الإسلامي، ط6، بيروت: دار الشروق.
لقمان، بهاء الدين أحمد (2016). "مقاصد الفن الإسلامي"، ضمن كتاب: الفن في الفكر لإسلامي: رؤية معرفية ومنهجية، تحرير: رائد عكاشة، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، ج2.
المرتجي، محمد سعيد (2016). "الدراسات الاستشراقية للفن الإسلامي"، ضمن كتاب: الفن في الفكر الإسلامي: رؤية معرفية ومنهجية، تحرير: رائد عكاشة، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، ج2.
مصطفى، رضا بهي الدين (2016). "الأسس التصميمية والمعايير الجمالية للفن الإسلامي: في التصميم الداخلي للمنشآت السياحية، ضمن كتاب: الفن في الفكر الإسلامي: رؤية معرفية ومنهجية، تحرير: رائد عكاشة، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، ج2.
مصطفى، صالح لمعي (1984). التراث المعماري الإسلامي في مصر، مصر: دار النهضة العربية.
معتوق، فريدريك (2017). سوسيولوجيا الفن الإسلامي، بيروت: منتدى المعارف.
الميلاد، زكي (2016). "الفكر الإسلامي المعاصر وعلم الجمال"، ضمن كتاب: الفن في الفكر الإسلامي: رؤية معرفية ومنهجية، تحرير: رائد عكاشة، المعهد العالمي للفكر الإسلامي، ج2.
References
Al-ʿAqqād, Maḥmūd ʿAbbās (1970). Al-Falsafah al-Qur’āniyyah. Cairo: Dār al-Hilāl.
ʿAṣfūr, Māzin (2019). Sīmīyūlūjiyāh al-Fann al-Islāmī: Muqārabah Taḥlīliyyah li-l-Dawāl al-Baṣriyyah wa Dilālātihā al-Ramziyyah, Majallat Islāmiyyat al-Maʿrifah. International Institute of Islamic Thought, 25(98).
Al-Ballūsh, Muḥammad Saʿid (2003). Zakhārif al-Ḥiraf al-Yadawiyyah fī-l-ʿĀlam al-Islāmī. Istanbul: Markaz al-Abḥāth li-l-Tārīkh wa al-Funūn wa al-Thaqāfah al-Islāmiyyah.
Al-Fārūqī, Ismāʿīl (1988). Aṭlas al-Ḥaḍārah al-Islāmiyyah. ʿAbd al-Wāḥid Lu’lu’a (Translator). Riyāḍ Nūr Allāh (Ed.). Herdon, VA/Riyadh: International Institute of Islamic Thought, Maktabat al-ʿUbaykān.
__________ (2016). Al-Tawḥīd: Maḍāmīnuhu fī al-Fikr wa al-Ḥayāt. Al-Sayyid ʿUmar (Translator). Herndon: International Institute of Islamic Thought.
Al-Ghazālī, Muḥammad (2004). Iḥyā’ ʿUlūm al-Dīn. Vol. 2. Beirut: Dār wa Maktabat al-Hilāl.
Al-Juraysī, Khālid ibn ʿAbd al-Raḥmān (1427 AH). Al-Fann: al-Wāqiʿ wa al-Ma’mūl. Riyadh: Mu’assasat al-Juraysī li-l-Tawzīʿ wa-l-Iʿlān.
Khādimī, Nūr al-Dīn (2001). ʿIlm al-Maqāṣid al-Sharʿiyyah (3rd ed.). Riyadh: Maktabat al-ʿUbaykān.
Khayr, Muṣṭafā ʿAbduh Muḥammad (2009). Al-Ḥurriyyah wa al-Tajribah al-Jamāliyya. Khartoum: Markaz al-Tanwīr al-Maʿrifī.
Luqmān, Bahā’ al-Dīn Ahmad (2016). “Maqāṣid al-Fann al-Islāmī,” in al-Fann fī al-Fikr al-Islāmī: Ru’yah Maʿrifiyyah wa Manhajiyyah. Vol. 2. Rā’id ʿUkāsha (Ed.). Herndon: International Institute of Islamic Thought.
Maʿtūq, Frīdarīk (2017). Sūsīyūlūjiyāh al-Fann al-Islāmī. Beirut: Muntada al-Maʿārif.
Al-Mīlād, Zakī (2016). Al-Fikr al-Islāmī al-Muʿāṣir wa ʿIlm al-Jamāl. In R. ʿUkāsha (Ed.), Al-Fann fī al-Fikr al-Islāmī: Ru’yah Maʿrifiyyah wa Manhajiyyah. Vol. 2. Herndon: International Institute of Islamic Thought.
Al-Murtajā, Muḥammad Saʿīd (2016). Al-Dirāsāt al-Istishrāqiyyah li-l-Fann al-Islāmī. In R. ʿUkāsha (Ed.), Al-Fann fī al-Fikr al-Islāmī: Ru’yah Maʿrifiyyah wa Manhajiyyah. Vol. 2. Herndon: International Institute of Islamic Thought.
Muṣṭafā, Riḍā Bahī al-Dīn (2016). Al-Usus al-Taṣmīmiyyah wa al-Maʿāyīr al-Jamāliyyah li-l-Fann al-Islāmī: Fī-al-Taṣmīm al-Dākhilī li-l-Munsha’āt al-Siyāḥiyyah. In R. ʿUkāsha (Ed.), Al-Fann fī-l-Fikr al-Islāmī: Ru’yah Maʿrifiyyah wa Manhajiyyah. Vol. 2. Herndon: International Institute of Islamic Thought.
Muṣṭafā, Ṣāliḥ Lamʿī (1984). Al-Turāth al-Miʿmārī al-Islāmī fī Miṣr. Egypt: Dār al-Nahḍah al-ʿArabiyyah.
Al-Qaṭāwina, Muḥammad ibn ʿAbd al-Ḥamīd (2016). Al-Tanāghum bayn al-Fann wa Rūḥ al-Islām fī al-Fikr al-Islāmī: Dirāsah Muqāranah bi al-ʿAqā’id wa al-Falsafāt. In R. ʿUkāsha (Ed.), Al-Fann fī al-Fikr al-Islāmī: Ru’yah Maʿrifiyyah wa Manhajiyyah. Vol. 2. Herndon: International Institute of Islamic Thought.
Quṭb, Muḥammad (1983). Manhaj al-Fann al-Islāmī (6th ed.). Beirut: Dār al-Shurūq.
Al-Shāmī, Sāliḥ Aḥmad (1986). Al-Ẓāhirah al-Jamāliyyah fī al-Islām. Beirut/Damascus: al-Maktab al-Islāmī.
Non-Arabic references
Abas, S. J. (1995). Recognizable Characteristics. In S. J. Abas, A. S. Salman (Eds.), Symmetries of Islamic Geometrical Patterns. Singapore: World Scientific.
Adorno, T. (1976). Introduction to the Sociology of Music. New York: Seabury Press.
Asfour, Mazen (2020). Abstraction Philosophy and Semantics in Islamic Art. Advanced Research & Studies Journal, 11(6).
Clevenot, D. (2000). I Motivi Vegetali. In D. Clevenot e G. DeGeorge (Eds.), Decorazione e architettura dell'Islam, Firenze, Italia, Le Lettere.
Danto. C. j. (1988). Wake of Art: Criticism, Philosophy, and the Ends of Taste. Routledge, England: n.p.
Duvignaud J. (1969). Sociologia dell’arte. Mulino, Italia: Bologna.
Grabar, Oleg (2006). What Makes Islamic Art Islamic? In Islamic Art and Beyond: Constructing the Study of Islamic Art, Volume III. Burlington, VT: Ashgate/Variorum.
Hauser, Arnold (1982). The Sociology of Art. Chicago: University of Chicago Press.
Lalo, Charles (1908). Esquisse d’une esthétique musicale scientifique. Paris: Félix Alcan Wiesengrund.
Marçais, Georges "Dar" (1960). Encyclopédie de l’Islam. Leyde: Brill, Paris: Maisonneuve & Larose.
Rockhill, G. (2008). History and the Politics of Art: New Directions in Critical Theory. USA: Columbia University Press.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 المعهد العالمي للفكر الإسلامي