التثاقف من مسلوبية الاحتواء إلى معقولية التعارف
PDF (العربية)

Keywords

التثاقف - التعارف الحضاري - الحوار الحضاري - النموذج الحضاري الغربي - العولمة والعالمية - صراع الحضارات Acculturation - Civilizational dialogue - Civilizational acquaintance - Western civilizational model - Globalization and universalism - Clash of civilization

How to Cite

دواق الحاج أحمنه. “التثاقف من مسلوبية الاحتواء إلى معقولية التعارف: Acculturation; From Alienative Assimilation to Reasonable Acquaintance”. Al-Fikr al-islāmī al-muʿāṣir (previously Islamiyat al-Ma’rifah) 18, no. 69 (July 1, 2012): 118–83. Accessed July 5, 2024. https://citj.org/index.php/citj/article/view/873.

Abstract

تسعى هذه المقالة إلى بيان طبيعة الصلات الحضارية، وضرورتها التاريخية، والخلفية الحضارية المؤسسة لطبيعة العلاقات والمفسرة لها، والكشف عن طبيعة الوعي الغربي، الذي ييبنّى الصراع القاصد إلى الاحتواء، رغبة في السيطرة والعمل على تعميم النموذج الغربي للحياة، وتنميط العالم بمنطق العولمة الكونية والثقافة الإنسانية الواحدة. وتهدف المقالة كذلك إلى تقديم طرح توحيدي بديل ينطلق من القيم الإلهية في عرضه لمفهوم التعارف الحضاري، وبناء الصلات على المعايير الأخلاقية وكرامة الإنسان، بعيداً عن العنف والعرقية، ويتحقق للحضارة الإنسانية من خلالها  التوازن بعيداً عن التعصب والتطرف.

This article aspires at the understanding of the nature of civilizational relations, its historical necessity and the civilizational background that establishes such relations and explains them.  It also attempts to uncover and challenge the position of Western consciousness that aims at assimilating the world, through forcing its culture life styles and values. The article provides and Tawhidi alternative based on the Divine Values, through presenting the concept of civilizational acquaintance that builds relations on tolerance morals and human dignity, away from violence, extremism and racism.

https://doi.org/10.35632/citj.v18i69.873
PDF (العربية)

When an article is accepted for publication, copyrights of the publication are transferred from the author to the Journal and reserved for the Publisher.