Abstract
التاريخ تقلّب بين مراتب الدّوام والتغيّر، وسعي أبدي نحو استحضار حقيقة الماضي وتصوّر الواقع وإدراكه في سير المجتمعات البشرية وصراعها من أجل بلوغ الأمثل. أما إنتاج المعرفة؛ فهو تماهٍ بين تجديد السّائد ونقده والالتزام بثوابت العقل الإيمانية من توحيد وعقيدة وروح، واستحضارها في عالم الممارسة الفكرية والوجدانية. وللمفكر الفيلسوف محمد إقبال صياغة مقاربة نموذجية لهذه الجدلية القائمة بين سيرورة التاريخ وحركة التجديد المعرفي الذي نادى به لإصلاح الخطاب الفكري الإسلامي، بما قرّره في كتابه تجديد التفكير الديني في الإسلام.
History is a fluctuation between stability, change, and an eternal pursuit to evoke reality of the past, and perceive the present of human societies and their struggle to achieve the optimal.
The production of knowledge; is identification between the renewal and criticism of what prevails and commitment to the fundamentals of the faith mindedness such as tawhid (monotheism), doctrine and spirit, and the evocation of the world of intellectual and emotional practice.
Philosopher and thinker Muhammad Iqbal has a typical approach to this dialectical process of history and the change of epistemological renewal that he called for to rectify Islamic intellectual discourse written in his book "Tajdeed at-Tafkeer ad-Deini fi l islam" "Reconstruction of Religious thought in Islam".
When an article is accepted for publication, copyrights of the publication are transferred from the author to the Journal and reserved for the Publisher.