Development of the Rational Method in Ashʿarī Kalām (Scholastic Theology)
PDF (العربية)
WORD (العربية)

Keywords

Ashꜥarī
kalām
scholastic theology
mutakallimūn
theologians
al-manhaj al-ʿaqlī
the rational method
philosophical scholastic theology
Aristotelian logic

How to Cite

ech-Chahbi , Mohammed. “Development of the Rational Method in Ashʿarī Kalām (Scholastic Theology): Motives and Features”. Al-Fikr al-islāmī al-muʿāṣir (previously Islamiyat al-Ma’rifah) 30, no. 108 (October 21, 2024): 88–43. Accessed October 28, 2024. https://citj.org/index.php/citj/article/view/6129.

Abstract

In its framework and approaches, the method associated with scholastic theology (kalām) was closely related to the problems emerging in Muslim intellectual and scholarly circles. The method of Ashꜥarī scholars thus developed as they undertook the task of protecting and defending Islamic doctrine. This method provided a means of reasoning in the context of confronting opponents’ specious arguments, the aim being to persuade skeptics and those obstinately resistant to the truth. This method was also marked by flexibility in the use of certain types of evidence which those involved in drawing inferences might not always adhere to, thus broadening the space allowed for reasoning against opponents. Given early Ashꜥarī theologians' (mutakallimūn) approach to the dialectical method, which relied on the mechanism of analogical rational inference and its branches, they turned unanimously away from Aristotelian logic. The ʿAshʿarī methodological approach was initially the same as that adopted in uṣūl al-fiqh (Islamic legal theory). Eventually, rational analogy‒ as a new and additional mechanism ‒ was included in Ashʿarī kalām for the same reason it had been included in Islamic legal theory. The intellectual framework of later Muslim theologians with dissenting views changed with the spread of philosophy in the Muslim community. This required Ashꜥarī scholars to revive scholastic theological lessons on the functional and methodological level, which in turn prompted them to adopt alternative inferential mechanisms that were consistent with the nature of scholastic theological study at this stage.

https://doi.org/10.35632/citj.v30i108.6129
PDF (العربية)
WORD (العربية)

References

الآمدي، أبو الحسن سيف الدين (د.ت). غاية المرام في علم الكلام، القاهرة: المجلس الأعلى للشئون الإسلامية.

الآمدي، سيف الدين (2004). أبكار الأفكار في أصول الدين، تحقيق: أحمد محمد المهدي، ط2، القاهرة: دار الكتب والوثائق القومية، ج1.

الأنصاري، أبو القاسم (2010). الغنية في الكلام، تحقيق: مصطفى حسين عبد الهادي، القاهرة: دار السلام، ج1.

الباقلاني، محمد بن الطيب (1957). التمهيد، بيروت: المكتبة الشرقية.

الباقلاني، محمد بن الطيب (1998). التقريب والإرشاد، ترجمة: عبد الحميد بن علي أبو زنيد، بيروت: مؤسسة الرسالة.

بدوي، إبراهيم (د.ت). علم الكلام الجديد: نشأته وتطوره، ط2، د.م: دار المحجة البيضاء.

البدوي، عبد الرحمن (1963). مناهج البحث العلمي، القاهرة: دار النهضة العربية.

البغدادي، أبو المنصور (د.ت). عيار النظر في علم الجدل، تحقيق: أحمد محمد عروبي، الكويت: أسفار لنشر نفيس الكتب والرسائل العلمية.

البوطي، محمد سعيد رمضان (1982). كبرى اليقينيات، ط8، بيروت: دار الفكر المعاصر.

البوطي، محمد سعيد رمضان (د.ت). المذاهب التوحيدية، دار الفكر، آفاق معرفية متجددة.

التفتازاني، سعد الدين (د.ت). شرح العقائد النسفية، مصر: مكتبة الكليات الأزهرية.

ابن تيمية، تقي الدين أحمد بن عبدالحليم (1426ﻫ). بيان تلبيس الجهمية في تأسيس بدعهم الكلامية، السعودية: مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، ج2.

ابن تيمية، تقي الدين أحمد بن عبدالحليم (1991). درء تعارض العقل والنقل، تحقيق: محمد رشاد سالم، ط2، السعودية: جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، ج3.

ابن تيمية، تقي الدين أحمد بن عبدالحليم (د.ت). الرد على المنطقيين، بيروت: دار المعرفة.

الجابري، محمد عابد (د.ت). تكوين العقل العربي، ط12، بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

الجرجاني، علي بن محمد (1983). التعريفات، بيروت، دار الكتب العلمية، ص57.

الجويني، عبد الملك (1969). الشامل في أصول الدين، تحقيق: علي سامي النشار، وفيصل بدير، وشهيد محمد مختار، الإسكندرية: منشأة المعارف.

الجويني، عبد الملك (د.ت). البرهان في أصول الفقه، بيروت: دار الكتب العلمية، ج1.

الحوالي، سفر (د.ت). منهج الأشاعرة في العقيدة، د.م: دار منابر الفكر.

الخشن، حسين أحمد (د.ت). أصول الاجتهاد الكلامي، لبنان: المركز الإسلامي الثقافي.

ابن خلدون، عبد الرحمن محمد (د.ت). مقدمة ابن خلدون، المغرب: فضاء الفن والثقافة.

ابن الدهان، محمد فخر الدين (د.ت). تقويم النظر في مسائل خلافية، الرياض: مكتبة الرشد.

الرازي، فخر الدين (2015). نهاية العقول في دراية الأصول، تحقيق: سعيد فودة، بيروت: دار الذخائر.

الرازي، فخر الدين (د.ت). المباحث المشرقية، تحقيق: محمد المعتصم بالله، ط2، إيران: منشورات ذي القربى.

ابن رشد، أبو الوليد (د.ت). الكشف عن مناهج الأدلة في عقائد الملة، تقديم: محمد عابد الجابري، بيروت: مركز دراسات الوحدة العربية.

رضا، محمد (2006). تاريخ الأستاذ الإمام، ط2، القاهرة: دار الفضيلة.

سليمان، عباس محمد حسين (1998). الصلة بين علم الكلام والفلسفة في الفكر الإسلامي، مصر: دار المعرفة الجامعية.

الشافعي، حسن (2001). مدخل إلى دراسة علم الكلام، ط2، باكستان: إدارة القرآن العلوم الإسلامية.

الشافعي، حسن (2020). مقدمة تأسيسية في علم القواعد الاعتقادية، دار الحكماء للنشر.

الشافعي، حسن محمود (1998). الآمدي وآراؤه الكلامية، القاهرة: دار السلام.

الشهرستاني، محمد بن عبد الكريم (د.ت). الملل والنحل، القاهرة: مؤسسة الحلبي، ج1.

صبري، مصطفى (1981). موقف العقل، ط2، بيروت: دار إحياء التراث العربي، ج1.

طه عبد الرحمن (2000). في أصول الحوار وتجديد علم الكلام، ط3، الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي.

طه عبد الرحمن (2002). تجديد المنهج في تقويم التراث، ط2، الدار البيضاء: المركز الثقافي العربي.

الغزالي، أبو حامد (1961). معيار العلم في فن المنطق، تحقيق: الدكتور سليمان دنيا، مصر: دار المعارف.

الغزالي، أبو حامد (2018). إلجام العوام عن علم الكلام، بيروت: دار المنهاج.

الغزالي، أبو حامد (د.ت). القسطاس المستقيم، ط4، لبنان: دار المشرق.

الغزالي، أبو حامد (د.ت). المستصفى في علم الأصول، تحقيق: محمد عبد السلام عبد الشافي، ط1، بيروت: دار الكتب العلمية.

الغزالي، أبو حامد (د.ت). المنقذ من الضلال، تحقيق: عبد الحليم محمود، مصر: دار الكتب الحديثة.

الغزالي، أبو حامد (د.ت). تهافت الفلاسفة، تحقيق: الدكتور سليمان دنيا، ط6، مصر: دار المعارف.

الغزالي، أبو حامد (د.ت). محك النظر في المنطق، بيروت: دار الكتب العلمية.

الفارابي، أبو نصر (2012)، إحصاء العلوم، ترجمة: صلاح الدين الهواري، بيروت: المكتبة العصرية.

ابن فورك، محمد بن الحسن (د.ت). مجرد مقالات الإمام أبي الحسن الأشعري، تحقيق: دانيال جيمارية، دار الشروق.

القاسمي، جمال الدين الدمشقي (1979). تاريخ الجهمية والمعتزلة، بيروت: مؤسسة الرسالة.

الماتريدي، محمد (د.ت). التوحيد، الإسكندرية: دار الجامعات المصرية.

المَدَن، علي (2010). تطور علم الكلام الإمامي، بغداد: مركز دراسات فلسفة الدين.

مقدسي، جورج (د.ت). الأشعري والأشاعرة في التاريخ الديني الإسلامي، ترجمة: أنيس مورو، مركز نماء للبحوث والدراسات.

الملاحمي، محمود بن محمد (2010). الفائق في أصول الدين، تحقيق: فيصل بدير عون، القاهرة: دار الكتب والوثائق القومية.

النشار، علي سامي (د.ت). مناهج البحث عند مفكري الإسلام واكتشاف المنهج العلمي في العالم الإسلامي، ط3، بيروت: دار النهضة العربية.

النشار، علي سامي (د.ت). نشأة الفكر الفلسفي في الإسلام، القاهرة: دار المعارف.

النعماني، شبلي (2012). علم الكلام الجديد، القاهرة: دار المشروع القومي.

الهمداني، القاضي عبد الجبار (د.ت). شرح الأصول الخمسة، ط3، القاهرة: مكتبة وهبة.

References

Al-Āmidī, Abū al-Ḥasan Sayyid al-Dīn (n.d.). Ghāyat al-Marām fī ʿIlm al-Kalām. Cairo: al-Majlis al-Aʿlā li-l-Shu’ūn al-Islāmiyyah.

__________ (2004). Abkār al-Afkār fī Uṣūl al-Dīn. (2nd ed.). Aḥmad Muḥammad al-Mahdī (Ed.). Cairo: Dār al-Kutub wa al-Wathā’iq al-Qawmiyya, Vol. 1.

Al-Anṣārī, Abū al-Qāsim (2010). Al-Ghaniyyah fī al-Kalām. Muṣṭafā Ḥusayn ʿAbd al-Hādī

(Ed.). Cairo: Dār al-Salām. Vol. 1.

Al-Badawī, ʿAbd al-Raḥmān (1963). Manāhij al-Baḥth al-ʿIlmī. Cairo: Dār al-Nahḍah al-

ʿArabiyyah.

Badawī, Ibrāhīm (n.d.). ʿIlm al-Kalām: Nash’atuhu wa Taṭawwuruhu (2nd ed.). Dār al-

Maḥajjah al-Bayḍā’.

Al-Baghdādī, Abū al-Manṣūr (n.d.). ʿIyār al-Naẓar fī ʿIlm al-Jadal. Aḥmad Muhammad

ʿUrūbī (Ed.). Kuwait: Asfār li-Nashri Nafīs al-Kutub wa al-Rasā’il al-ʿIlmiyyah.

Al-Bāqillānī, Muḥammad ibn al-Ṭayyib (1957). Al-Tamhīd. Beirut: Al-Maktabah al-

Sharqiyyah.

__________(1998). Al-Taqrīb wa al-Irshād. ʿAbd al-Ḥamīd ibn ʿAlī Abū Zunayd

(Ed.). Beirut: Mu’assasat al-Risālah.

Al-Būṭī, Muḥammad Saʿīd Ramaḍān (1982). Kubrā al-Yaqīniyyāt (8th ed.). Beirut: Dār al-

Fikr al-Muʿāṣir.

__________ (n.d.). Al-Madhāhib al-Tawḥidiyyah. Beirut: Dār al-Fikr, Āfāq

Maʿrifiyyah Jadīdah.

Al-Fārābī, Abū Naṣr (2012). Iḥṣā’ al-ʿUlūm. Ṣalāḥ al-Dīn al-Hawwārī (Translator). Beirut: Al-Maktabah al-ʿAṣriyyah.

Al-Ghazālī, Abū Ḥāmid (1961). Miʿyār al-ʿIlmī fī Fann al-Manṭiq. Dr. Sulaymān Dunyā

(Ed.). Egypt: Dār al-Maʿārif.

__________ (n.d.). Al-Qisṭās al-Mustaqīm (4th ed.). Lebanon: Dār al-Mashriq.

__________ (n.d.). al-Mustaṣfā fī ʿIlm al-Uṣūl (1st ed.). Muḥammad ʿAbd al-Salām

ʿAbd al-Shāfī (Ed.). Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.

__________ (n.d.). Al-Munqidh min al-Ḍalāl. ʿAbd al-Ḥalīm Maḥmūd (Ed.). Egypt:

Dār al-Kutub al-Ḥadīthah.

__________ (n.d.). Tahāfut al-Falāsifah (6th ed.). Dr. Sulaymān Dunyā (Ed.). Egypt:

Dār al-Maʿārif.

__________ (n.d.) Miḥakk al-Naẓar fī al-Manṭiq. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.

Al-Hamadānī, ʿAbd al-Jabbār (n.d.). Sharḥ al-Uṣūl al-Khamsah (3rd ed.). Cairo: Maktabat

Wahbah.

Al-Hawāli, Safar (n.d.). Manhaj al-Ashāʿirah fī al-ʿAqīdah. Dār Manābir al-Fikr.

Ibn al-Dahhān, Muḥammad Fakhr al-Dīn (n.d.). Taqwīm al-Naẓar fi Masā’il Khilāfiyyah.

Riyadh: Maktabat al-Rushd.

Ibn Fawrak, Muḥammad ibn al-Ḥasan (n.d.). Mujarrad Maqālāt al-Imām Abī al-Ḥasan al-

Ashʿarī. Dānyāl Jīmāriyya (Ed.). Dār al-Shurūq.

Ibn Khaldūn, ʿAbd al-Raḥmān Muḥammad (n.d.). Al-Muqaddimah. Morocco: Qaḍā’ al-Fann

wa al-Thaqāfah.

Ibn Rushd, Abū al-Walīd (n.d.). Al-Kashf ʿan Manāhij al-Adillah fī ʿAqā’id al-Millah.

Introduced by Muḥammad ʿĀbid al-Jābirī. Beirut: Markaz Dirāsāt al-Waḥdah al-ʿArabiyyah.

Ibn Taymiyya, Taqī al-Dīn (1426 AH). Bayān Talbīs al-Jahmiyyah fī Ta’sīs Bidaʿihim al-

Kalāmiyyah. Vol. 2. Saudia Arabia: Mujammaʿ al-Malik Fahd li-Ṭibāʿat al-Muṣḥaf

al-Sharīf.

__________(1991). Dar’ Taʿāruḍ al-ʿAql wa-l-Naql. Vol. 3. Muḥammad Rashād

Sālim (Ed.). Saudi Arabia: Jāmiʿat al-Imām Muḥammad ibn Saʿūd al-Islāmiyyah.

__________ (n.d.). al-Radd ʿalā al-Mantiqiyyīn. Beirut: Dār al-Maʿrifah.

Al-Jābirī, Muḥammad ʿĀbid (n.d.). Takwīn al-ʿAql al-ʿArabī (12th ed). Beirut: Markaz

Dirāsāt al-Waḥdah al-ʿArabiyyah.

Al-Jurjānī (1983). Al-Taʿrīfāt. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah.

Al-Juwaynī, ʿAbd al-Malik (1969). Al-Shāmil fī Uṣūl al-Dīn. ʿAlī Sāmī al-Nashshār, Fayṣal

Budayr, and Shahīd Muḥammad Mukhtār (Eds.). Alexandria: Mansha’at al-Maʿārif.

__________ (n.d.). Al-Burhān fī Uṣūl al-Fiqh. Vol. 1. Beirut: Dār al-Kutub al-ʿIlmiyyah,

Al-Khashin, Ḥusayn Aḥmad (n.d.). Uṣūl al-Ijtihād al-Kalāmī. Lebanon: al-Markaz al-Islāmī

al-Thaqāfi.

Al-Malāḥimī, Maḥmūd ibn Muḥammad (2010). Al-Fā’iq fī Uṣūl al-Dīn. Fayṣal Budayr

ʿAwn (Ed.). Cairo: Dār al-Kutub wa al-Wathā’iq al-Qawmiyyah.

Maqdisī, Jūrj (n.d.). Al-Ashʿarī wa al-Ashāʿirah fī Tārīkh al-Dīn al-Islāmī. Anīs Mūrū

(Translator). Markaz Namā’ al-Buḥūth wa al-Dirāsāt.

Al-Māturīdī, Muḥammad (n.d.). Al-Tawḥīd. Alexandria: Dār al-Jāmiʿāt al-Miṣriyyah.

Al-Mudun, ʿAlī (2010). Taṭawwur ʿIlm al-Kalām al-Imāmī. Baghdad: Markaz Dirāsāt

Falsafat al-Dīn.

Al-Nashshār, ʿAlī Sāmī (n.d.). Manāhij al-Baḥth ʿinda Mufakkirī al-Islām wa-Iktishāf al-

Manhaj al-ʿIlmī fī al-ʿĀlam al-Islāmī (3rd ed.). Beirut: Dār al-Nahḍah al-ʿArabiyyah.

__________ (n.d.). Nasha’at al-Fikr al-Falsafī fī al-Islām. Cairo: Dār al-Maʿārif.

Al-Nuʿmānī, Shalabī (2012). ʿIlm al-Kalām al-Jadīd. Cairo: Dār al-Mashrūʿ al-Qawmī.

Al-Qāsimī, Jamāl al-Dīn al-Dimashqī (1979). Tārīkh al-Jahmiyyah wa al-Muʿtazilah. Beirut:

Mu’assasat al-Risālah.

Al-Rāzī, Fakhr al-Dīn (2015). Nihāyat al-ʿUqūl fī Dirāyat al-Uṣūl. Saʿīd Fawda (Ed.).

Beirut: Dār al-Dhakhā’ir.

__________ (n.d.). Al-Mabāḥith al-Mashriqiyyah (2nd ed.). Muḥammad al-

Muʿtaṣim bi-illah (Ed.). Iran: Manshūrāt Dhī al-Qurbā.

Riḍā, Muḥammad (2006). Tārīkh al-Ustādh al-Imām (2nd ed). Cairo: Dār al-Faḍīlah.

Ṣabrī, Muṣṭafā (1981). Mawqif al-ʿAql (2nd ed.). Vol. 1. Beirut: Dār Iḥyā’ al-Turāth al-

ʿArabī.

Al-Shāfiʿī, Ḥasan (2001). Madkhal ilā Dirāsat ʿIlm al-Kalām (2nd ed.). Pakistan: Idārat al-

Qur’ān wa al-ʿUlūm al-Islāmiyyah.

__________ (2020). Muqaddimah Ta’sīsiyyah fī ʿIlm al-Qawāʿid al-Iʿtiqādiyyah.

Dār al-Ḥukamā’ li-l-Nashr.

Al-Shāfiʿī, Ḥasan Maḥmūd (1998). Al-Āmidī wa Ārā’uhu al-Kalāmiyyah. Cairo: Dār al-

Salām.

Al-Shahrastānī, Muḥammad ibn ʿAbd al-Karīm (n.d.). Al-Milal wa al-Niḥal. Vol. 1.

Mu’assasat al-Ḥalabī.

Sulaymān, ʿAbbās Muḥammad Ḥusayn (1998). Al-Ṣila bayn ʿIlm al-Kalām wa al-Falsafah

fī al-Fikr al-Islāmi. Egypt: Dār al-Maʿrifah al-Jāmiʿiyyah.

Al-Taftāzānī, Saʿd al-Dīn (n.d.). Sharḥ al-ʿAqā’id al-Nasafiyyah. Egypt: Maktabat al-

Kulliyāt al-Azhariyyah.

Ṭāhā, ʿAbd al-Raḥmān (2000). Fī Uṣūl al-Ḥiwār wa Tajdīd ʿIlm al-Kalām (3rd ed.). Casa

Blanca: Al-Markaz al-Thaqāfī al-ʿArabī.

__________ (2002). Tajdīd al-Manhaj fī Taqwīm al-Turāth (2nd ed.). Casablanca: al-

Markaz al-Thaqāfī al-ʿArabī.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 المعهد العالمي للفكر الإسلامي