Abstract
يؤكّد العلّامة محمد إقبال أن صحوتنا الحضارية تنطلق من تقييم ذاتي لمدارس الفكر الإسلامي وتياراته عبر التاريخ لندرك الإخفاقات التي وقع فيها والإنجازات التي حققها، كما يتطلب التمحيص بروح مستقلة لنتائج الفكر الأوروبي، والكشف عن المدى الذي تستطيع به النتائج، التي وصلت إليها أوروبا، في أن تعيننا في إعادة النظر في فكرنا الإسلامي وبنائه من جديد إذا لزم الأمر.
تهدف هذه الورقة إلى تحديد قواعد هذا المدخل النقدي للتراث الفكري الاسلامي وللحضارة الغربية التي نجدها مبثوثة في كتاب إقبال (تجديد التفكير الديني في الإسلام)، وذلك بتحليل هذا الكتاب، وبعض كتبه الأخرى التي بثّ فيها بعض أصوله النقدية للفكر الإسلامي والفكر الغربي، للوصول إلى تحديد أهم الانتقادات التي انتقد بها مدارس التراث الفكري الإسلامي وكذلك الفكر الغربي، وأهمّ المفاهيم التي وضعها نتيجة لمدخله النقدي.
Muhammad Iqbal confirms that our cultural awakening should be derived from schools of Islamic thought self–assessment and its development throughout history in order to recognize its failures and achievements. Further, it requires scrutiny in an independent spirit of European thought results and show the extent that these results would help us to re-examine our Islamic thought and to build it again when and where it is necessary.
This paper aims to identify the foundations of this critical approach of Islamic intellectual heritage and west civilization that we find in Iqbal book: "Reconstruction of Islamic Religious Thought". The paper will analyze this book, as well as some of his other writings which have elements of his criticism of Islamic and Western thought to identify Iqbal most important principles of his approach of criticism.
When an article is accepted for publication, copyrights of the publication are transferred from the author to the Journal and reserved for the Publisher.