Abstract
تهدف هذه الدراسة إلى هدفين: الأول نقض ما تشير إليه بعض الدراسات عن ضحالة الدرسات الأخلاقية في المجال العربي بالمقارنة مع مثيلاتها في الفكر الغربي؛ إذ نجد بحوثاً مقدرة في المشرق العربي تتضمن جهود عبد الله دراز، وعبد الرحمن بدوي، وأحمد أمين، وماجد فخري، وغيرهم، وبحوثاً مقدرة كذلك في المغرب العربي تتضمن جهود مالك بن نبي، ومحمد أركون، ومحمد عابد الجابري، ومحمد عزيز الحبابي، وطه عبد الرحمن، وأبي يعرب المرزوقي، وغيرهم.
والهدف الثاني: التأكيد على أنّ أزمة الإنسانية المعاصرة هي أزمة أخلاقية أساساً، وأنَّ العلاج ينبغي أنْ يكون من جنس الأزمة؛ أي حلاً أخلاقياً، ولعلَّ هذا ما يُفسِّر الاهتمام المتعاظم بالشأن الأخلاقي في كلا الفكرين؛ الغربي والعربي، ومثلما يُقدِّم الأول إسهامه الخاص به، يُقدِّم الثاني إسهامه انطلاقاً من تجاربه ونصوصه التراثية.
The purpose of this study is twofold, firstly to refute the idea of what some studies refer to as a scarcity of moral studies in Arab thought compared to those in Western thought. We find significant research work in the Arab East that include efforts of Abdullah Daraz, Abdul Rahman Badawi, Ahmad Amin, Majid Fakhri, , As well as other research work in the Arab West including the efforts of Malik bin Nabi, Mohammed Arkoun, Mohamed Abed Al-Jabri, Mohamed Aziz Al-Hababi, Taha Abdul Rahman, Abu Yarub Al-Marzouki and others.
Secondly to illustrate the nature of the crisis of contemporary humanity, which is essentially a moral crisis, and that the treatment should be of the sage nature; i.e., to emphasize the need for ethical solution. This may explain the growing interest in moral issues in Western thought which provides its own contribution, and Arab thought, which provides its contribution based on its experience and heritage texts.
When an article is accepted for publication, copyrights of the publication are transferred from the author to the Journal and reserved for the Publisher.